zandpoortvest 10
be 2800 mechelen
t +32 15 336 336
m (b) +32 478 811 441
m (d) +32 475 477 478

Johan Creten

Sunrise/Sunset, galerie Perrotin Paris

Until 10 March 2018
press release download

 

 

Allart Lakke

Ophelia, wandtapijt, 160 x 365 cm, ed 2/3, more

 

 

Please check our Facebook page

Read here our e-zines

 

More news

 

Upcoming exhibition in Transit:  Parallel Universum - Karel Breugelmans

25.02 - 25.03.2018

opening zondag 25 februari 2018, 15 - 18 uur

receptie Corsendonk bier

De kunst van Breugelmans [° 1955] blijft inhoudelijk speculatief en is niet in eerste instantie gestoeld op theorie maar blijft visueel op het netvlies haperen als een constructie die de toeschouwer toelaat om datgene te bedenken wat in de realiteit minder en minder het geval dreigt te zijn.
Zijn werk laat toe te dromen van 'iets' dat ver afstaat van de huidige wereld, zonder de pretentie om als kunstenaar te beweren dat kunst de wereld kan verbeteren.
Het oeuvre van Karel Breugelmans is een merkwaardige 'blauwdruk'; één waarin de wereld pas gestalte krijgt via de mentale arbeid van de toeschouwer.
Geconfronteerd met de werken van Karel Breugelmans kan de toeschouwer zeer verschillende standpunten innemen. De artefacten, die zich welhaast hypnotisch verbinden, reiken hem de hand om tijd en ruimte te verkennen en om een vast bepaalde positie te kunnen verlaten. [Christoph Tannert, directeur Künstlerhaus Bethanien Berlin]


De kunstwerken van Karel Breugelmans zwengelen het kijken op een puntige wijze aan; de sculpturen zijn transparant en bemiddelen met de omringende omgeving en ruimtelijke context.
De meeste sculpturen worden op spiegels gepresenteerd en laten in hun materialiteit het begrip constructie samenvallen met de 'open' inhoud. De sculpturen zijn fragmenten die zich als georganiseerde rang-orde in de ruimte positioneren en meteen ook die omringende ruimte ritmeren en bewuster laten percipiëren. Het materiaal van de sculpturen bestaat uit hout maar ook uit spiegelelementen. Het gebruik ervan ontregelt het kijken; fragmenteert de blik en ontneemt het kijken elke vorm van centraal perspectief. De geduldig uitgevoerde sculpturen bevrijden het kunstwerk van het uni-visuele kijkgedrag.

 

A wide range of attitudes is possible when coming face to face with the work of Karel Breugelmans. These artefacts, which are almost hypnotically connected, help the viewer explore time and space and enable him to shift from a particular fixed position. In exhibitions, Breugelmans' constructive and deconstructive works, which represent potential realities, are naturally installed in a specific way, but strictly speaking this goes against the artist's intention.
So it is advisable for the viewer to look at the artefacts from various angles. Breugelmans turns things upside down. It is only by mutual agreement that we know what is top or bottom, what points upward or downward. 
Breugelmans argues for complex networks, movement, a change of viewpoint and room for movement. His works mark out a new, dynamic course. They urge us in the direction of dynamic thinking, which – while taking account of environment and infrastructure in the new 'urban age' that urban planners see dawning – can also definitely be politically interpreted.    [Christoph Tannert, director Künstlerhaus Bethanien Berlin]

 

Nikita Kadan | The Possessed Can Witness in the Court  | 20.01 - 29.04.2018 in M HKA, Antwerp

Official opening on 8 February 2018

 

Transit will be present in ArtBrussels 2018, 50th birthday | 19 - 22 April

presenting works by Virginie Bailly, Johan Creten, Luc Dondeyne, Nikita Kadan & Mehdi-Georges Lahlou

 

Johan Creten, Le Grand Vivisecteur, permanente installatie aan Sint-Romboutskathedraal te Mechelen

klik hier voor meer informatie over het beeld

kijk hier voor 5 minuten videoreportage, met commentaar van de kunstenaar en de schepen van cultuur Björn Siffer

Click here for the version with english subtitles,

 

 

Le Grand Vivisecteur - Library Version, 2017, bronze, 16 x 8 x 8 cm, edition 24

now available in the gallery, price by request

Library Version is nu beschikbaar in de galerie, prijs op aanvraag, klik hier

 

 

 

Jenny Watson 'The Fabric of Fantasy' in Heide Museum of Modern Art in Melbourne, 4 nov 2017 - 4 march 2018

 

Jenny Watson is a leading Australian artist whose conceptual painting practice spans more than four decades. Curated by MCA Curator Anna Davis this survey exhibition features works from the 1970s to the present, including examples of Watson's early realist paintings and drawings, and a number of key series of works on fabric.

Inspired by both punk and feminism, Watson's work uses distilled imagery and abbreviated text to create an intimate interior world. She has travelled widely since the 1970s and employs textiles collected on her travels as the surface for many of her paintings, which also often include collaged materials such as images from magazines, horse's hair, ribbons, bows and sequins. Many of Watson's works feature self-portraits and alter egos, a cast of longhaired women, horses, ballerinas, rock guitarists and cats, who enact life's ongoing psychodramas. 

Intertwining autobiography and fiction, her work incorporates a diary-like voice that is delivered with deadpan wit and seems to relay the everyday experiences, dreams and desires of a self-proclaimed suburban girl. The relationship between text and image is central to her work, which frequently includes a small panel of hand painted text that sits alongside a larger image, undercutting or changing its meaning.

click here for more images

 

Read here the published articles:

A maverick on fabric, the strange, unconventional art of Jenny Watson

Jenny Watson and the Evolution of a Suburban Girl - Broadsheet

Jenny Watson, The fabric of fantasy, ArtsHub Australia

The Saturday Paper – Elemental, my dear Watson - 29 July

 


Transit gallery opening hours during exhibitions [next exhibition:  25.02 - 25.03.2018]

Open:  Friday, Saturday & Sunday 2 - 6 pm, or by appointment

Open:  vrijdag, zaterdag en zondag 14 - 18 u, of na afspraak

 

Transit art gallery

ENG
Transit was founded in 1988 in Leuven, Belgium by Dirk Vanhecke and Bert de Leenheer. The gallery moved to Mechelen in 1998.
Transit exhibits and promotes contemporary art.
The gallery is housed in an art déco building (1934) where art works are shown in an informal context.
Transit believes that every way of expression that an artist chooses can be a valid way, therefore different ways of expression (painting, drawing, photography, performance, sculpture, installation, video, audio, concept, ...) can find their place in the gallery and in the office that also serves as permanent exhibition space.

NL
Transit werd opgericht in Leuven in 1988 door Dirk Vanhecke en Bert de Leenheer. In 1998 verhuisde de galerie naar Mechelen.
Transit toont en promoot internationale aktuele kunst en organiseert tweemaandelijks nieuwe tentoonstellingen.
De galerie is deel van een art deco gebouw uit 1934.
In deze woning én in de tuin kan de bezoeker permanent verschillende werken ontdekken van de kunstenaars die sedert 1988 in Transit exposeerden.

 

 

Transit thanks following sponsors:

CORSENDONK

 

Transit invites you to visit the site of BAM, the Flemish institute for visual, audiovisual and media art.

 

Other venues in Mechelen | kunstlokaties in Mechelen

Cultuurcentrum Mechelen

Musea Mechelen

our location: lat/long 51.025214526099965 /4.488365650177002

 

Allart Lakke Kokopilau Allart Lakke over Kokopelli