zandpoortvest 10
be 2800 mechelen
t +32 15 336 336
m (b) +32 478 811 441
m (d) +32 475 477 478

KUNST AAN ZET


Galerie Transit neemt deel aan de nieuwe renteloze kunstlening, meer info

 

Johan Creten 'Pliny's Sorrow' in Arenbergkasteel Heverlee

nog tot eind december 2019

 

Johan Creten in Pilane Sweden

Johan Creten exhibits until the end of September in sculpture park Pilane on the island Tjörn in Sweden.  More.
Watch video 4:20"

 

Johan Creten:  Fireworks, Exit West


2018, Goldluster on majolica glazes and stoneware, 104 x 77 x 20 cm, click for larger photo

 

Please check our Facebook page

Read here our e-zines

 

Virginie Bailly | A Sedimentation of the Mind  |  01 - 29.09.2019

 

Virginie Bailly, Haaksheid P04, 2019, olieverf op doek, 100 x 75 cm

 

Voor haar zevende solopresentatie in Galerie Transit schilderde Virginie Bailly (°1976, BE) mentale landschappen die dieper ingaan op de ervaring van de omgevende ruimte.  In de verzamelde geschriften van Robert Smithson stuitte ze op het idee dat onze geest en de aarde in continue staat van erosie zijn:

 

"mental rivers wear away abstract banks, brain waves undermine cliffs of thought, ideas decompose into stones of unknowing, and conceptual crystallizations break apart into deposits of gritty reason."

 

Naast de titel van de tentoonstelling ontleende Bailly bij Smithson het idee dat haar kunstenaarspraktijk zich vertaalt zoals een stromende rivier waarbij het water sedimenten achterlaat op de oevers van de geest. Ze kijkt niet op afstand naar de werkelijkheid, maar staat middenin de modder van de werkelijkheid zelf. Hierdoor heeft ze de mogelijkheid om allerlei invloeden van binnenuit te verbinden en vorm te geven waardoor de ervaring en het tijdsaspect belangrijke onderdelen vormen van haar schilderproces. Haar schilderijen zijn als mentale landschappen waarbij splinters realiteit, motieven, gebeurtenissen uit de actualiteit en fragmenten uit de kunstgeschiedenis zich kristalliseren in efemere residuen zoals het wassende water van een rivier. Frank Maes vatte deze werkwijze als volgt:

 

"De werken van Virginie Bailly vloeien naar eigen zeggen voort uit "de bevraging en ervaring van de omgevende ruimte" en "de vertaling daarvan in een beeld." In het spoor van de moderne traditie wapent Bailly haar blik om vat op haar omgeving te krijgen, maar tegelijk beseft ze dat ze zich als een blinde mier in een steeds complexer en onoverzichtelijker omgeving bevindt. Ze vat de creatie van haar beelden op als een dynamische, procesmatige constructie, met een aantal vaste componenten maar zonder plan, opgebouwd uit verf, kleur en de beweging waarmee die op doek gezet worden. Meestal startend van de impressie van een fotografisch beeld, begint ze een proces waarin de lichtintensiteit een centrale rol speelt en waaruit geleidelijk, in een opeenvolging van min of meer transparante lagen, in een wisselwerking tussen handelen en laten gebeuren, tussen vol en leeg, een "filter" tot stand komt: "een filter die het beeld verzacht, vertroebelt of versplintert."

 

Twee ervaringen vormen bij deze tentoonstelling een cruciaal element. Een sluimerend motief dat zich enkele maanden geleden manifesteerde in de vorm van een nachtmerrie, is de boom. In deze droom schoot haar rechterbeen wortel waardoor ze de angstaanjagende ervaring ervoer te verstarren en vastgekluisterd te geraken. Paradoxaal genoeg was de transformatie naar boom eerder rustgevend.  Op het ogenblik dat de schors oprukte en haar dreigde te overwoekeren, brak ze uit het pantser waardoor een grote splinter uit haar been afbrak. Deze mentale splinter mondde uit in de reeks Daphnes request.

Het schilderij La Tempesta van Giorgione is een van de filters, die sinds jaren als een splinter blijft haken op de bedding van Bailly's brein. Het vervreemdende karakter van dit schilderij alsook de intrige die ontstaat tussen de personages, de objecten en het thema van de storm verlenen dit mysterieuze beeld een kracht waarin alle elementen zich bundelen tot een moment van suspensie. Het is deze spanning waarin alle onderdelen in elkaar haken tot een mogelijke betekenis die Bailly tracht op te zoeken in haar werk. Tijdens een werkverblijf in Venetië deze zomer werd ze geconfronteerd met de tijdelijke frictie die een storm teweeg kan brengen in de realiteit. Een wandeling net na de heftige storm liet la Serrenisma zien als geradbraakt met een doorwaait kapsel. Overal lagen objecten verspreid in de stad. Sporen. Restanten van de actie: een waterkraan, een plastic zak, kobaltblauwe tegels, afgerukte takken, afgebrokkelde stukken marmer van gebouwen. Allen lagen daar als roerloze overblijfselen van een heftige gebeurtenis, nazinderend in een context waar ze tijdelijk deel van uitmaken alvorens te worden opgeruimd. Deze spanning werd opgenomen in de recente series werken Haaksheid en Zwik/Zwerm.

In A Sedimentation of the Mind: Earth Projects, karakteriseert Robert Smithson het kunstwerk ook als een container van tijd. Het kunstwerk slaat 'tijd van de maker' in zich op, dat stukje van zijn levenstijd dat de kunstenaar erin stak. De schilderijen van Bailly vormen hier een mooi voorbeeld van. Ze zijn een spoor of een index, overgebleven getuigen van de tijd van haar maker als zinderende 'nabeelden'.

 

8 september 2019:  Open Monumentendag | Galerie Transit nam deel |  Klik hier voor een tekst over het art-deco huis van 1934

Met dank aan de 236 bezoekers die dag voor hun en­thou­sias­me!

 

Exhibition news:

Johan Creten

Solo shows Johan Creten

''Johan Creten, Sculptures", Skulptur Parc I Pilane, Tjörn, Sweden, 18.05 - 30.09.2019

'Pliny's Sorrow' in kasteel Arenberg Heverlee-Leuven, until end of December 2019 

Collective shows

 "ANIMA / ANIMALS", Fondation Villa Datris, Isle-sur-la-Sorgue, France, May-October 2019

 

Mehdi-Georges Lahlou

in Material Insanity, Museum of African Contemporary Art Al Maaden, Marrakech, 23 February - 22 September 2019 

 


Transit gallery opening hours from 1. September 2019

Open:  Friday, Saturday & Sunday 2 - 6 pm, or by appointment

Open:  vrijdag, zaterdag en zondag 14 - 18 u, of na afspraak

During Summer 2019:  ONLY BY APPOINTMENT  |  ENKEL NA AFSPRAAK

 

Transit art gallery

ENG
Transit was founded in 1988 in Leuven, Belgium by Dirk Vanhecke and Bert de Leenheer. The gallery moved to Mechelen in 1998.
Transit exhibits and promotes contemporary art.
The gallery is housed in an art déco building (1934) where art works are shown in an informal context.
Transit believes that every way of expression that an artist chooses can be a valid way, therefore different ways of expression (painting, drawing, photography, performance, sculpture, installation, video, audio, concept, ...) can find their place in the gallery and in the office that also serves as permanent exhibition space.

NL
Transit werd opgericht in Leuven in 1988 door Dirk Vanhecke en Bert de Leenheer. In 1998 verhuisde de galerie naar Mechelen.
Transit toont en promoot internationale aktuele kunst en organiseert tweemaandelijks nieuwe tentoonstellingen.
De galerie is deel van een art deco gebouw uit 1934.
In deze woning én in de tuin kan de bezoeker permanent verschillende werken ontdekken van de kunstenaars die sedert 1988 in Transit exposeerden.

 

 

Transit thanks following sponsors:

CORSENDONK

 

Transit invites you to visit the site of BAM, the Flemish institute for visual, audiovisual and media art.

 

Other venues in Mechelen | kunstlokaties in Mechelen

Cultuurcentrum Mechelen

Musea Mechelen

our location: lat/long 51.025214526099965 /4.488365650177002

 

Allart Lakke Kokopilau Allart Lakke over Kokopelli