zandpoortvest 10
be 2800 mechelen
t +32 15 336 336
m (b) +32 478 811 441
m (d) +32 475 477 478

 

Allart Lakke

Ophelia, wandtapijt, 160 x 330 cm, ed 2/3, more

Mehdi-Georges Lahlou

Behind the Garden, Le Botanique, Brussels
> 05.11.2017 more info
review in H.art 19.10.2017 par Melanie Orang-Khadivi

Johan Creten

DE NATURE EN SCULPTURE - Fondation Villa Datris, L'Isle sur la Sorgue, France / > 1 November 2017

Miroir Parlant" avec Lucien Petit, Hervé Rousseau et 6 céramiques japonaises traditionnelles au Centre céramique contemporaine, La Borne, France  > du 14 Octobre au 21 Novembre - Plus d'informations ici   La Borne

FIAC - Hors les murs - Petit Palais, Paris, France / Octobre 2017 video 3 min

DE VLEERMUIS, Bolsward, Netherlands, 2018


Please check our Facebook page

Luc Dondeyne | Counterlines  |  17.09 - 29.10.2017

Counterlines stands for the alchemy of the drawing, giving the freedom and the direction to develop a 'moule' in order to build an oeuvre as an artist. But Counterlines stands as well for the coincidence and the creative moment (not by accident a term from the Jazz world). In every good work something happens unexpected or unannounced: for example, by photographic capture of an event or by the painting process itself.
Finally, Counterlines stands also for art history, where each development or work is often a response to another work or to the time wherein it takes place.

 

Review van Christine Vuegen in H.art van 19.10.2017:

klik op het artikel voor grotere weergave


"Hoewel Luc Dondeyne de meeste bekendheid geniet door zijn schilderijen, zouden deze vermoedelijk niet zijn zoals ze zijn, als er niet honderden schetsen en later uitgewerkte tekeningen aan vooraf gingen. Zijn tekeningen zijn zeer oorspronkelijk, hebben een eigen intrinsieke kwaliteit en de schetsboeken vormen in nog grotere mate zijn beeldend onderzoeksterrein. Waarnemingen in zijn omgeving, zelf gemaakte foto's, gearrangeerde situaties, dit alles kan een aanleiding zijn tot een definitieve tekening of schilderij.
Dondeyne gaat vrijwel altijd uit van de werkelijkheid, maar hij blijft niet hangen in de reproductie van die werkelijkheid, hij is integendeel in staat die werkelijkheid te transformeren naar het niveau van oorspronkelijkheid. 
In veel tekeningen en schilderijen speelt perspectief en dus ruimte een belangrijke rol, maar nooit op een voor de hand liggende manier, altijd figureert de mens toch als belangrijkste protagonist in de bijzondere perspectieven. Veel personen 'acteren' in eenzaamheid. Soms lijken de tekeningen filmstills. Markante, bizarre, prozaïsche, maar ook poëtische poses bepalen de betekenis van het werk. Er lijkt voortdurend een intiem verhaal te moeten worden verteld, zonder dat dit leidt tot een beeldend dictaat. 
Er blijven openingen voor eigen beleving en interpretaties." 
[Arno Kramer]

Counterlines staat enerzijds voor de alchemie van de tekening die je de vrijheid en de directheid geeft om een 'moule' te ontwikkelen waarmee je als kunstenaar een oeuvre kan opbouwen. Anderzijds staat Counterlines voor het toeval en het creatieve moment (niet toevallig een term uit de Jazz-wereld).  In ieder goed werk gebeurt er iets onverwacht of onaangekondigd: bijvoorbeeld door het fotografisch vastleggen van een gebeurtenis of door het schilderproces zelf. 
Tenslotte staat Counterlines ook voor de kunstgeschiedenis waarbij iedere ontwikkeling of ieder werk vaak een reactie is op een ander werk en op de tijd waarin dit plaatsvindt.

Luc Dondeyne toont eveneens een 40-tal tekeningen met een tekstfragment van Shakespeare als uitgangspunt.
"The moon's an arrant thief, and her pale fire she snatches from the sun". 

Met deze tekeningen werd een korte animatiefilm 'Counterlines' gemaakt.  De tekst hierbij werd ingesproken door Stef Kamil Carlens.
De metafoor van de weerkaatsing van het zonlicht door de maan wordt in de film vormgegeven door een ronddraaiende bal op de wijsvinger van een jongen: wispelturig en afhankelijk van het toeval leveren de bewegingen en de wisselende posities van het licht een fascinerend schaduwspel op.  De tekeningen zijn onderhevig aan de veranderingen van creativiteit en inspiratie en hebben de neiging te verdwijnen en opnieuw te verschijnen zoals de getijden van de zee.

more

 

Johan Creten,  Fortuna I , 2015/16, glazed stoneware, 104 x 77 x 20 cm

Johan Creten,  Fortuna I , 2015/16, glazed stoneware, 104 x 77 x 20 cm, full view left and detail right

price on request

Fortuna I is on view at the gallery

 

 

 

Johan Creten |  Blue Orchid

Johan Creten, Blue Orchid, 2015, glazed stoneware, 95 x 66 x 11 cm, price on request

Blue Orchid is on view at the gallery

 

 

Jenny Watson 'The Fabric of Fantasy' will be shown in the Heide Museum of Modern Art in Melbourne, 4 nov 2017 - 4 march 2018

 

Jenny Watson is a leading Australian artist whose conceptual painting practice spans more than four decades. Curated by MCA Curator Anna Davis this survey exhibition features works from the 1970s to the present, including examples of Watson's early realist paintings and drawings, and a number of key series of works on fabric.

Inspired by both punk and feminism, Watson's work uses distilled imagery and abbreviated text to create an intimate interior world. She has travelled widely since the 1970s and employs textiles collected on her travels as the surface for many of her paintings, which also often include collaged materials such as images from magazines, horse's hair, ribbons, bows and sequins. Many of Watson's works feature self-portraits and alter egos, a cast of longhaired women, horses, ballerinas, rock guitarists and cats, who enact life's ongoing psychodramas. 

Intertwining autobiography and fiction, her work incorporates a diary-like voice that is delivered with deadpan wit and seems to relay the everyday experiences, dreams and desires of a self-proclaimed suburban girl. The relationship between text and image is central to her work, which frequently includes a small panel of hand painted text that sits alongside a larger image, undercutting or changing its meaning.

click here for more images

 

Read here the published articles:

A maverick on fabric, the strange, unconventional art of Jenny Watson

Jenny Watson and the Evolution of a Suburban Girl - Broadsheet

Jenny Watson, The fabric of fantasy, ArtsHub Australia

The Saturday Paper – Elemental, my dear Watson - 29 July

 


Transit gallery openinghours

Open:  Friday, Saturday & Sunday 2 - 6 pm, or by appointment

Open:  vrijdag, zaterdag en zondag 14 - 18 u, of na afspraak

 

Transit art gallery

ENG
Transit was founded in 1988 in Leuven, Belgium by Dirk Vanhecke and Bert de Leenheer. The gallery moved to Mechelen in 1998.
Transit exhibits and promotes contemporary art.
The gallery is housed in an art déco building (1934) where art works are shown in an informal context.
Transit believes that every way of expression that an artist chooses can be a valid way, therefore different ways of expression (painting, drawing, photography, performance, sculpture, installation, video, audio, concept, ...) can find their place in the gallery and in the office that also serves as permanent exhibition space.

NL
Transit werd opgericht in Leuven in 1988 door Dirk Vanhecke en Bert de Leenheer. In 1998 verhuisde de galerie naar Mechelen.
Transit toont en promoot internationale aktuele kunst en organiseert tweemaandelijks nieuwe tentoonstellingen.
De galerie is deel van een art deco gebouw uit 1934.
In deze woning én in de tuin kan de bezoeker permanent verschillende werken ontdekken van de kunstenaars die sedert 1988 in Transit exposeerden.

 

 

Transit thanks following sponsors:

CORSENDONK

 

Transit invites you to visit the site of BAM, the Flemish institute for visual, audiovisual and media art.

 

Other venues in Mechelen | kunstlokaties in Mechelen | uit in mechelen

Cultuurcentrum Mechelen

Musea Mechelen

our location: lat/long 51.025214526099965 /4.488365650177002

 

Allart Lakke Kokopilau Allart Lakke over Kokopelli