zandpoortvest 10
be 2800 mechelen
t +32 15 336 336
m (b) +32 478 811 441
m (d) +32 475 477 478

VIDEO:  Johan Creten in église Notre-Dame de l'Assomption, Valloire, France,  until 20 March 2019

 

Jenny Watson in 'Fringe', Museum Dhondt-Dhaenens in Deurle, with William N. Copley & Saskia Pintelon,
> 26 May 2019

click here for installation views

 

Johan Creten:  Fireworks, Exit West


2018, Goldluster on majolica glazes and stoneware, 104 x 77 x 20 cm, click for larger photo

 

Allart Lakke

Ophelia, wandtapijt, 160 x 365 cm, ed 2/3, more

 

 

Fontein van Johan Creten in Bolsward

klik hier voor de openingspeech van Johan Creten op 18 mei 2018

Bolsward- Friday afternoon (May, 18th) the eleven fountains were inaugurated in Friesland for the 11Fonteins project of Cultural Capital 2018. Here, Johan Creten opening his fountain "De Vleermuis".

 

 

Please check our Facebook page

Read here our e-zines

 

More news

Current exhibition:  De Dilettant | Allart Lakke |  10.03 - 14.04.209


Introduction Allart Lakke @ 4 pm, klik hier voor de lezing in het nederlands, 12 min

Read and see more about Allart Lakke | Klik hier voor meer informatie en foto's

Exhibition views |  foto's van de tentoonstelling

download invitation card as pdf

download PERSBERICHT

In 1989 startte galerie Transit, toen nog in Leuven, een eerste tentoonstelling met werk van de Nederlandse kunstenaar Allart Lakke. Na 30 jaar brengen we werken samen die een overzicht bieden van zijn oeuvre van 1986 tot op heden.

 

Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie waarin de kunstenaar zijn werk als volgt samenvat:

"Een dilettant is iemand die een kunst of wetenschap beoefent, niet als vakman met grondige kennis van zaken maar uit liefhebberij. Het woord heeft een negatieve connotatie en staat ook synoniem voor beginneling of amateur. 

Een onderwerp dat mij interesseert beleef ik intensief, langdurig en obsessief. Het is geen fascinatie maar een bezetenheid tot ik me verveel, of tot het onderwerp opdroogt of door een ander onderwerp dat zich aandringt vervangen wordt.

Veel unieke kunstwerken zijn af, maar in een groep getoond blijkt toch iets te ontbreken. Er ontbreekt eigenlijk van alles. Zoals alles wezenlijk onaf is.

Belangrijke kunstwerken die ik bewonder in of juist door hun onafheid zijn bijvoorbeeld de Hellepoort van Rodin, het Grote Glas van Duchamp en de Victory Boogie Woogie van Mondriaan. Deze kunstwerken zijn onaf, maar tegelijk compleet in hun visioen, net zoals Pallas Athena."

 

Allart Lakke [Zeist, NL, 1961] volgde zijn opleiding tot beeldhouwer aan de Academie Sint Lukas te Brussel, en vervolgens aan de École Nationale Supérieure d'Architecture et des Arts Visuels (EN-SAAV), eveneens te Brussel. In 1990 keerde hij terug naar Nederland en vestigde zich in de stad Leiden waar hij nog steeds woont en werkt.

Het werk van Allart Lakke zou men kunnen zien als een poging om de grammatica van de verbeelding te verbeelden. Lakke manifesteert in al zijn werk een aandrang om te zoeken tussen de regels ofwel, als het om beelden gaat, naar 'de beelden tussen de beelden'. Wat verbindt de beelden, die de mensheid sinds de prehistorie heeft voortgebracht met elkaar? Het zoeken naar en zichtbaar maken van een onzichtbare syntaxis, een onzichtbaar skelet waaromheen het vlees van de bestaande beelden zich voegt, is wat richting geeft aan al het werk van Allart Lakke. De consequentie daarvan is, dat zijn werk ook vaak daadwerkelijk oogt als een skelet: elementair, sober, maar altijd helder - en daardoor esthetisch.

Een eerste stap in de detectie van onzichtbare elementen van een beeld waren de zogenaamde 'portables', die Lakke in de jaren 1987-1990 realiseerde: polyester afgietsels van voorwerpen die een leegte omsluiten. De afgietsels geven de restvorm van het afgegoten voorwerp een tastbare gestalte. Door deze sober ogende plastieken te voorzien van handvatten, worden ze letterlijk hanteerbaar, 'portable', gemaakt.

Na de 'portables' volgden de zogenaaamde 'insupportables': diverse gebruiksvoorwerpen, door Lakke voorzien van zwenkwielen of scharnieren, die de gangbare functie van deze voorwerpen onmogelijk maken, en het object als het ware 'beëindigen'.

 

Vanaf 1986 ontwikkelt Lakke. naast zijn plastische werk een tekensysteem, bestaande uit een schier onafzienbare reeks zorgvuldig bijeengebrachte pictogrammen. Ze zijn afkomstig uit heden en verleden, uit verre landen en van dichtbij. Het pictografisch systeem unificeert de meest uiteengelegen beeldtalen: van indiaanse rotstekeningen tot de logo's van moderne multinationals. De pictogrammen zijn zodanig gestileerd, dat ze, als waren het lettertekens, binnen één tekening kunnen worden genoteerd. Het systeem maakt het mogelijk om voorstellingen uit zeer uiteenlopende culturen met elkaar te vergelijken en te analyseren - en aldus dichter bij de 'beelden tussen de beelden' te komen.                                                            [Met dank aan Onno Schilstra]

 

Websites van de kunstenaar:  allartlakke.com  &  allartlakke.nl  & galerie Transit

 

 

 

Exhibition news:

 

Johan Creten 'Pliny's Sorrow' in kasteel Arenberg Heverlee-Leuven, until end of September 2019

Mehdi-Georges Lahlou & Johan Creten in The Gulf Between in CC De Warande, until 21 April 2019

Jenny Watson in 'Fringe', Museum Dhondt-Dhaenens in Deurle, with William N. Copley & Saskia Pintelon, until 26 May 2019

Anna Zvyagintseva in Future Generation Prize, Pinchuk Art Center Kiev, February 9 – April 14, 2019

Virginie Bailly, galerie Straihammer & Seidenschwann, 13 February - 16 March 2019

Mehdi-Georges Lahlou in Material Insanity, Museum of African Contemporary Art Al Maaden, Marrakech, 23 February - 22 September 2019

Bram Van Meervelde in Anatomy of Political MelancholySchwarz Foundation, Athens Conservatory, curated by Katerina Gregos, from 27 February

Tom Polo in The National, Art Gallery of New South Wales, Sydney, 29 March - 21 July 2019

Mehdi-Georges Lahlou in Bienal de la Habana, Cuba,  12 April - 12 May 2019

 

 

Other news

Mehdi-Georges Lahlou is accepted for a residency @ Jan Van Eyck Academie, Maastricht, May 2019 - April 2020

 

Luc Tuymans painting 'The Rape', 1996, oil on canvas, Belfius Art Collection
in dialoque
with Mehdi-Georges Lahlou, 'Black Madonna', 2017, charcoal on photo on dibond
in The Gulf Between in CC De Warande, until 21 April 2019

 

Le Grand Vivisecteur - Library Version, 2017, bronze, 16 x 8 x 8 cm, edition 24, signed & numbered

now available in the gallery, price by request
prijs op aanvraag, klik hier

 

Le Grand Vivisecteur - Library Version, 2017, glazed stoneware, gold, green & brown luster, 16 x 8 x 8 cm

Signed and dated, open edition

Now available in the gallery, price by request
Library Version is nu beschikbaar in de galerie, prijs op aanvraag, klik hier

 

Johan Creten, Le Grand Vivisecteur, permanente installatie aan Sint-Romboutskathedraal te Mechelen

klik hier voor meer informatie over het beeld

kijk hier voor 5 minuten videoreportage, met commentaar van de kunstenaar en de schepen van cultuur Björn Siffer

Click here for the version with english subtitles,

 


Transit gallery opening hours. only during exhibitions

Open:  Friday, Saturday & Sunday 2 - 6 pm, or by appointment

Open:  vrijdag, zaterdag en zondag 14 - 18 u, of na afspraak

 

Transit art gallery

ENG
Transit was founded in 1988 in Leuven, Belgium by Dirk Vanhecke and Bert de Leenheer. The gallery moved to Mechelen in 1998.
Transit exhibits and promotes contemporary art.
The gallery is housed in an art déco building (1934) where art works are shown in an informal context.
Transit believes that every way of expression that an artist chooses can be a valid way, therefore different ways of expression (painting, drawing, photography, performance, sculpture, installation, video, audio, concept, ...) can find their place in the gallery and in the office that also serves as permanent exhibition space.

NL
Transit werd opgericht in Leuven in 1988 door Dirk Vanhecke en Bert de Leenheer. In 1998 verhuisde de galerie naar Mechelen.
Transit toont en promoot internationale aktuele kunst en organiseert tweemaandelijks nieuwe tentoonstellingen.
De galerie is deel van een art deco gebouw uit 1934.
In deze woning én in de tuin kan de bezoeker permanent verschillende werken ontdekken van de kunstenaars die sedert 1988 in Transit exposeerden.

 

 

Transit thanks following sponsors:

CORSENDONK

 

Transit invites you to visit the site of BAM, the Flemish institute for visual, audiovisual and media art.

 

Other venues in Mechelen | kunstlokaties in Mechelen

Cultuurcentrum Mechelen

Musea Mechelen

our location: lat/long 51.025214526099965 /4.488365650177002

 

Allart Lakke Kokopilau Allart Lakke over Kokopelli