Daniël Bellon | Libri idiotarum

24
okt 2021
12
dec 2021

“For pictorial representation is made use of in Churches for this reason: that such as are ignorant of letters may at least read by looking at the walls what they cannot read in books.” (Paus Gregorius I)

Open: vrijdag, zaterdag & zondag, 14 – 18 uur, of ook na afspraak

Galerie Transit brengt de eerste solo galerietentoonstelling van Daniël Bellon (°1976) met de titel Libri Idiotarum.  De titel verwijst naar de oorsprong van de christelijke kunst. In het jaar 600 schrijft Paus Gregorius I dat het aanvaardbaar is om scènes uit de Bijbel, inclusief het gelaat van Christus af te beelden, want “wat de Schrift is voor geletterden, zijn afbeeldingen voor ongeletterden.” 

De schilderijen van Bellon verbeelden de perverse verlustiging in de schending van vlees die de schilder terugvindt in deze rijk gestoffeerde kunstgeschiedenis. Het is vanuit dit snijpunt, van enerzijds de trefkracht van historische schilderkunst en anderzijds de sacraliteit van de schending en de aanbidding van een gekwetst lichaam, dat de kunstenaar zijn inspiratie vindt. Gefascineerd door het vleselijke van de menselijke figuur en getriggerd door de figuur van Christus zoals die door de eeuwen heen opgevoerd wordt in de beeldende kunsten, ontstaan schilderijen die op het vlak van zowel presentatie als representatie de kwetsbare (verf)huid aanwezig stelt. Die huid verhult en onthult en door het schilderij op het juiste moment te laten stollen, houdt de schilder de kijker een blijvende onvervulde belofte voor. 

In de evolutie van de schilder merken we dat de referenties aan de christelijke iconografie minder expliciet worden en dat een eigen beeldtaal zich ontwikkelt. Symbolen en lichaamsdelen worden steeds minder herkenbaar. Waar in eerder werk handen, benen, rompen en voeten geïsoleerd werden opgediend als stilleven, nemen nu onbestemde vlezige lappen het beeldoppervlak in. Bellon schildert een veelheid aan volumes op, onder, door en over elkaar, vel over vlees, levenloos over de tafelrand of sculpturaal opgerekt. Van op afstand is het vlees tastbaar krachtig, slap, schijndood of stuiptrekkend. Van dichtbij valt het uiteen in verf, vingerstreken en penseeltoetsen.

© Galerie Transit 2024 – Webdesign Webit
Privacy | Cookiebeleid