Voor zijn tweede tentoonstelling van monumentale sculpturen nodigt het Musée des Beaux-Arts d’Orléans de internationaal gerenommeerde beeldhouwer Johan Creten uit om de openbare ruimte en het museum over te nemen.
Musée des Beaux-Arts d’Orléans, 23.03 – 22.09.2024, infos en français
Centre-ville d’Orléans, 23.03 – été 2025
De tentoonstelling Johan Creten. ‘Jouer avec le feu’, de grootste tentoonstelling ooit gewijd aan de Belgische kunstenaar, brengt 120 werken samen (waaronder elf in de openbare ruimte) en is verdeeld in twee delen. Het belicht de artistieke ontwikkeling van Creten door voor het eerst zijn creatieve proces te verkennen, te beginnen met de sculpturen die in de stad te zien zijn en die bezoekers in het museum kunnen ontdekken aan de hand van tekeningen, voorstudies en varianten.
Johan Creten, een kunstenaar die in een breed scala van media werkt, van keramiek tot brons, traceert in zijn veertig jaar durende productie de ontstaansgeschiedenis van zijn werk. Deze boeiende onderdompeling biedt een diepgaande verkenning van zijn werk en onthult decennia van inspiratie en creatie via zijn emblematische werken en nieuwe stukken.
Het stelt het publiek ook in staat om door te dringen tot de kern van het werk van de kunstenaar door deel te nemen aan zijn reflecties. Na een eerste speelse benadering in de openbare ruimte worden bezoekers uitgenodigd in het museum om het lange ontwikkelingsproces van de vormen en de onderliggende thema’s te ontdekken: geweld op scholen, racisme, intolerantie en sociale noodsituaties.
De eerste ontmoeting van de bezoeker met het werk van Johan Creten is in de openbare ruimte, waar de kunstenaar tot de zomer van 2025 de straten van Orléans overneemt met tien monumentale bronzen sculpturen die zijn geïnstalleerd op pleinen, binnenplaatsen, parken en voor de majestueuze kathedraal. Naast beroemde werken zoals de grote Vleermuis, die al in Rome in de Villa Medicis en in Parijs voor het Petit Palais werd gepresenteerd, onthult de tentoonstelling nieuwe afgietsels die voor de tentoonstelling werden gemaakt, zoals La Grande Sauterelle en La Mouche Morte, waarvan de imposante aanwezigheid een artistieke dialoog inluidt die is doordrenkt van een ecologisch discours. De tentoonstelling draagt bij aan de democratisering van de toegang tot originele kunstwerken via de “hors les murs”-benadering.
De vier grafische kabinetten van het museum geven inzicht in het creatieve proces van Johan Creten door ongepubliceerde tekeningen en voorstudies in klei of brons samen te brengen.
Deze 73 tekeningen, stuk voor stuk wegen die Johan Creten bewandelde, worden vergeleken met de voorbereidende studies, waardoor we het werk van de jaren 1980 tot vandaag kunnen volgen. Voor het eerst heeft de kunstenaar zijn tekendozen geopend om zijn lange onderzoek op papier te onthullen, dat soms tientallen jaren voorafging aan de productie van zijn beroemdste werken, La Chauve-souris, La Mouche morte en Les Gloires. Ze worden vergezeld door objecten, modellen en studies in keramiek en brons die de diepe wortels van de belangrijkste beeldhouwwerken van de kunstenaar onthullen en een uniek visueel verslag bieden van zijn artistieke ontwikkeling die tot nu toe weinig aandacht heeft gekregen in tentoonstellingen die aan hem zijn gewijd. Een groep keramische sculpturen maakt deze verkenning compleet, terwijl je door de collecties loopt in dialoog met de werken in het museum. De onderzochte thema’s – fysiek en sociaal geweld, intolerantie en racisme – weerspiegelen het diepgewortelde geweld dat de kindertijd van de kunstenaar doordrong, en worden in catharsische vorm herboren in werken als Odore di Femmina, Les Femmes sans ombres en Les Coqs.