Terug naar overzicht

Biography - Mehdi-Georges Lahlou

Born in Les Sables d’Olonne in 1983
Nationality: French/Moroccan
Lives and works in Brussels and Paris 

EDUCATION 

— 2014 — Les Réalisateurs – Art and Business, Post-graduate, Nantes (France)
— 2010 — Master of Fine Arts, St. Joost Academy, Breda (Netherlands)
— 2007 — DNSEP, Ecole Régionale de Nantes Métropole, Nantes (France)
— Master multimedia, cultural mediation and administration of heritage, Angers University (France)
— 2005 — DNAP, honors, Ecole Régionale de Nantes Métropole, Nantes (France)

SOLO EXHIBITIONS

2019
Et si rien ne prend racine dans cette oasis, Musée des Beaux-Arts de Rouen, Rouen (France)
72 (Virgins) in Motion and Aria, Museo de Arte Colonial, La Havana (Cuba)
Under the Sand, the Sun, Galerie Transit, Mechelen (Belgium)
75 (Installation/Performance), MNAC – Muzeul Național de Artă Contemporană, Bucharest (Romania)
Que restera de nos cendres, Centre Dramatique National de Normandie-Rouen, Rouen (France)

2017
– On the Confused Memory, Gallery Rabouan Moussion, Paris
– Behind the Garden, Le Botanique, Brussels 

2016
– And Even If Nothing Takes Root in this Oasis, Galerie Transit, Mechelen [Belgium]
– Dans mes rêves, mes cendres, TheArtSpace, Düsseldorf (Germany)

2015 
— I Did Not Have To Cross the Sea, Merton D, Simpson Gallery, New York (USA)
— Even the Dust Remains, In Flanders Fields Museum, Ypres (Belgium)
— Rendez-vous sur la Corniche, HAU Hebbel am Ufer, HAU2, Festival Return to sender, Berlin (Germany)
— Sous les voiles même, Institut Français of Casablanca, Casablanca (Morocco)


2014 
— Un bon moment au bord des Rotondes, Galerie Dix9 – Hélène Lacharmoise, Paris (France)
— Paradis Incertain, Centrale Box – CENTRALE for contemporary art, Brussels (Belgium) Curated by Abdelkader Damani
— Inch’Allah, Catherine Ahnell Gallery, New York (USA)


2013 
— Paradis incertain, Transit Gallery, Mechelen (Belgium)
— 72 (virgins) in the wind, Lynden Sculpture Garden, Milwaukee (USA)
— J’ai habité cette rue…, Paradise, Nantes (France)
— Les derniers talons d’Allah, Paradise, Nantes (France)
— Defibrillator, performance art gallery, Chicago (USA)


2012 
— Walking to Lahloutopia, Maison d’Art Actuel des Chartreux within the framework of DABA Maroc 2012/2013, Brussels (Belgium)
— Quelqu’un m’a dit que le Merveilleux était révolu…, Galerie Dix9, Paris (France)
— C’est plus charmant en équilibre…, Lieux Communs, Namur (Belgium)


2011 
— Monographies d’artistes Art 10+1, Wolubilis Cultural Center, La Médiatine, Brussels (Belgium)
— Construction cubique, ou de la pensée confuse, Croxhapox, Ghent (Belgium)
— Les Talons d’Allah, IV, EspacePointCA Gallery, Alma, Québec (Canada)


2010 
— Les Talons d’Allah, Transit Gallery, Mechelen (Belgium)
— Les Talons d’Allah, Galerie Dix9 – Hélène Lacharmoise, Paris (France)
— C’est charmant, Ya Gallery, Kiev (Ukraine)
— Les Talons d’Allah, Kunstraum Richard Sorge, Berlin (Germany)
— Artist Project, Art Brussels 2010, Brussels (Belgium)


2009 
— Cocktail II, M’atuvu Gallery, Brussels (Belgium)
— Dar Koom, take a seat!, M’atuvu Gallery, Brussels (Belgium)
— Quelqu’un m’a dit que’ le Merveilleux était révolu…’ Leo XIII studio, Tilburg (Netherlands)
— Cocktail, T.A.G., Brussels (Belgium)


GROUP EXHIBITIONS — SELECTION

2019
The Gulf Between, CC De Warande, Turnhout, Belgique
Material Insanity, Museum of African Contemporary Art Al Maaden – MACAAL, Marrakech, Maroc
SORCIÈRE, H2M – Espace d’art contemporain Bourg-en-Bresse, Bourg-en-Bresse, France
VOILÉ.E.S DÉVOILÉ.E.S, Monastère royal de Brou, Bourg-en-Bresse, France

2018
I is an Other/Be the Other, Galleria Nazionale d’Arte Moderna e Contemporanea, Rome
L’Heure rouge, Dak’art 2018, Dakar Biennale (Senegal)
RÉSONANCE, Le Frac révèle ses dernières acquisitions, Musée des Beaux-Art, Rouen (France)
Décoloniser les corps, Biennale art nOmad, Arnac-la-Poste, Bourges, Paris, Calais (France), Bruxelles, Berlin

2017
Art[ ]Collector, La Patinoire Royale/Galerie Valérie Bach, BrusselsLieux saints partagés, Musée des confluences – Dar El Bacha, Marrakesh (Morocco)
Reflection, Fashion and Lace Museum, Brussels Corps de corde, La corderie royale, Rochefort (France)
À gorge sèche après la traversée, Tourinnes-la-Grosse (Belgium)
The Jacques & Miny Defauwes Collection, Bonnefantenmuseum, Maastricht 

2016
– Portrait de l’artiste en alter, Frac Haute-Normandie , Sotteville-lès-Rouen (France)
– Jardin d’Orient, Institut du Monde Arabe, Paris (France)
– Le temps de l’audace et de l’engagement, De leur temps, Institut d’art contemporain, Villeurbanne (France) 

2015 
— Espèces d’Espaces, Centre Culturel de Namur, Les Abattoirs de Bomel, Namur (Belgique)
— Kitsch ou pas Kitsch ?, Institut des Cultures d’Islam, Paris (France)
— A River Depends on its Tributaries, WALSH GALLERY, Seton Hall University, Newark (USA)
— Ailleurs en folie Casablanca, Maison Folie, in the framework of Mons 2015, European Capitale of Culture, Mons (Belgique)
— Hybrides 3 Fragmentation, Douai Biennal 2015, Douai (France)
— ARBAESAESBANM BRUXELLES-NANTES, D.A.M GALLERY, Académie royale des Beaux-Arts de Bruxelles, Brussels (Belgium)
— Et autres identités, Pavillon Vendôme, Clichy (France)
— À contresens de l’oubli, Château de Taurines, Centrès (France)
— Contresens- Dissidence-Tolérance, Carla Bayle (France)


2014 
— Le Maroc contemporain, Institut du monde Arabe, Paris (France)
— 1914-2014. Cent ans de création au Maroc, MMVI Musée Mohammed VI, Rabat (Morocco) Curated by Mohamed Rachdi
— DAK’ART 2014, 11th Dakar Biennale, Dakar (Senegal)
— Simpson & Stone: A Special Selection of African & Oceanic Art from the Allan Stone Collection, Galerie Merton D. Simpson, New York (USA)
— Nass Belgica, L’Immigration marocaine en Belgique, Curated by A. Madhoune, M. Papazoglou, N. Levy. Le Botanique, Brussels (Belgium)
— 7 residences, Paradise, Nantes (France)


2013 
— Personal structures, Palazzo Bembo, Venice (collateral event of the Biennale) (Italy)
— Rapid Pulse International Festival Performance, Chicago (USA)
— Pour des siècles des siècles, Eglise Saint Lou, Namur, Belgium
— Re-Orientation, the second Mediterranean Biennale of Israel, Sakhnin (Israel) Curated by Belu-Simion Fainaru
— FireWire, Espace des Blancs Manteaux, curated by Laurent Quenehen, Paris (France)
— Spiritualité Contemporaine, Eglise Saint Louis, Hopital de la Sapétriêre, curated by Hugo Faivre, Paris


2012 
— Sint-Jan, Saint-Bavo’s Cathedral, Ghent (Belgium) Curated by Jan Hoet and Hans Martens
— Le Corps découvert, Institut du monde Arabe, Paris (France)
— Unlimited bodies – corps sans limites, presented by the Galerie Dix9 (Paris), Palais d’Iéna, Paris (France)
— Ik Man/Vrouw, Museum Het Dolhuys, Haarlem (Netherlands)
— Les Confessions, Eglise de Saint-Loup, Namur, Belgium (Belgium)
— The Gatewatcher, Arti et Amicitiae, Amsterdam (Netherlands)
— Glissement de terrain, Musée Ianchelevichi, La Louvière (Belgium)
— Nader tot U | Closer to Thee, Transit Gallery, Mechelen (Belgium)
— Quelle histoire !?, Château de Foix, exhibition of the collection of Abattoirs FRAC Midi-Pyrénées, Foix (France)


2011 
— Carrefour, Mediterranean Center of Contemporary Art, Haifa (Israel)
— Anarchisations, AFIAC 2011, Fiac (France), curated by Jackie-Ruth Meyer (Centre d’art Le Lait), Pascal Pique (les Abattoirs), Patrick Tarres (AFIAC)
— Censure(s): baiser la lune, Curated by Florian Gaité, Galerie Bannwarth, Paris (France)


2010 
— Try To December, Transit Gallery, Mechelen (Belgium)
— Confrontaties, de grote vissen eten de kleine, Voormalige Werkhuizen E.Devis N.V, Mechelen (Belgium)
— Co-Prosperity Sphere, Version Festival 10, Chicago (USA)
— C-TAS, Version Festival 10, Chicago (USA)
— NFO XPO, Version Festival 10, Chicago (USA)
— Canvas collectie, Collection la RTBF, Palais des Beaux-Arts (Bozar), Brussels (Belgium)
— [Don’t] Mind the Body, Over 21, Antwerp (Belgium)
— 10 jaar Roodkapje, centre Roodkapje, Rotterdam (Netherlands)
— Anti Beeld, a proposition by Arjen Lancel & Anne Bruggenkamp, Arti and Amicitiae, Amsterdam (Netherlands)
— Masters AKV St. Joost, Breda’s Museum, Breda (Netherlands)


2009 —
Pleurer et Bonheur, Vienna International Apartment, Brussels (Belgium)
— Jeune Création 2009, Le Centquatre, Paris (France)
— Turn on, Artivistic 2009, Montréal (Canada)
— MAAC’s Window Project by Night, Maison d’Art Actuel des Chartreux, Brussels (Belgium)
— Strange Overtone II, Lokaal 01, Antwerp (Belgium)
— Strange Overtone, Artis, Den Bosch (Netherlands)


2008
— sos-art.com, L’Avant Rue, Paris Siteparasite, La RTT, Brussels (Belgium)
— Houseproud, Van Abbemuseum, Eindhoven (Netherlands)


2007 
— Quartier Excentrique, Minard Schouwburg, Ghent (Belgium)

2006 
— Glissement de terrain, Galerie sur l’herbe, Nantes (France)

2005 
— Hip Hip Oral, Alain Le Bras, Nantes (France)
— A 4 A5, Ateliers Félix Thomas, Nantes (France)

2004 
— La forêt, Théâtre de Cornouaille, Quimper (France)


RESIDENCIES

— 2015 — In Flanders Fields Museum, Ieper (Belgium)
— 2014 — Catherine Ahnell Gallery, New York (USA)
— 2011/2015 — Resident at la Maison d’Art Actuel des Chartreux, Brussels (Belgium)
— 2011 — Sagamie, Alma, Québec (Canada)
— ESPACEPOINTCA Gallery, Alma, Québec (Canada)
— 2010 — LeoXIII Studio, Tilburg (Netherlands)
— M’atuvu, Brussels (Belgium)


FAIRS

— 2015 — Hourglasses, SOLO show, Art Brussels, Transit Gallery, Brussels (Belgium)
— 2014 — Art Brussels, Transit Gallery, Brussels (Belgium)
— Art Paris, art fair, Galerie Dix9 – Hélène Lacharmoise, Rotterdam (France)
— 2013 — Art Brussels, Transit Gallery, Brussels (Belgium)
— Art Rotterdam, Galerie Dix9 – Hélène Lacharmoise, Rotterdam (Netherlands)
— Variations sur le carré noir, solo show, Slick Brussels, presented by Galerie Dix9 – Hélène Lacharmoise, Brussels (Belgium)
— 2012 — Art Brussels, Transit Gallery, Brussels (Belgium)
— YIA art fair (Young International Artists), presented by Transit Gallery (Mechelen), Paris (France)
— Slick Brussels art fair, Galerie Dix9, Brussels (Belgium)
— 2011 — Art Brussels, Transit Gallery, Brussels (Belgium)
— Marrakech Art Fair 2011, Galerie Dix9, Marrakech (Morocco)
— 2010 — Art Brussels, Transit Gallery, Brussels (Belgium)
— Artist Project, solo show, Art Brussels, Brussels (Belgium) invited by Karen Renders
— Show Off 2010, Galerie Dix9, Paris (France)
— Kunstvlaai 2010, in partnership with le Brakke Grond, Amsterdam (Netherlands)


PERFORMANCES (SELECTION) 

— 2015 — Round Round baby Round Round, Merton D, Simpson Gallery, Queer New York International Arts Festival, New York (USA)
— Run Run baby Run Run, Carreau du Temple, Jerk Off Festival, Paris (France)
— Stupidité contrôlée ou Run Run baby Run Run, Carla Bayle (France)
— Quelque chose de Charmant, L’H du Siège – with Le Phénix, National Theater of Valenciennes, Valenciennes (France)
— 2014 — Run Run baby Run Run, Le Botanique, Brussels (Belgium)
— Djaj m’qualli, Grace Exhibition Space, Brooklyn (USA)
— Grey Zone for performance art, Kingston, NY (USA)
— 2013 — FOKS | LAHLOU, Defibrillator, performance art gallery, Chicago (USA)
— Rapid Pulse performance festivalDefibrillator, performance art gallery, Chicago (USA)
— Devout with the flesh, Trouble Festival, les Halles de Schaerbeek, Brussels (Belgium)
— Course en rond sur verre à thé en chaussures à talons rouges, Trouble Festival, les Halles de Schaerbeek, Brussels (Belgium)
— Stupidité contrôlée à la pastèque et autres instruments, Trouble Festival, les Halles de Schaerbeek, Brussels (Belgium)
— 2012 — Stupidité contrôlée (ou pas) à la pastèque, grenade et couscous, Galerie Dix9, Paris (France)
— 2011 — Autoportrait à la pomme de terre, Festival “Art des corps”, Lagorce (France)
— Stupidité contrôlée II, Festival “Art des corps”, Lagorce (France)
— C’est Charmant XI, Festival “Art des corps”, Lagorce (France)
— Devout with the Niqab performance, AFIAC 2011, Fiac (France)
— Autoportrait en équilibre à la pastèque, Venice Biennale, Venice (Italy)
— Marche à Venise, Venice Biennale, Venice (Italy)
— Marathon à Venise, Venice Biennale, Venice (Italy)
— Stupidité contrôlée, ou autoportrait en équilibre à la Tajine, Croxhapox, Ghent (Belgium)
— C’est Charmant! X ou un moment de solitude, Bannwarth Gallery, Paris (France)
— C’est Charmant! IX , Espacepointca, Alma, Québec (Canada)
— 2010 — Henna, ou Hommage à nous mêmes, Transit Gallery, Mechelen (Belgium)
— C’est Charmant VII, Galerie Dix9, Paris (France)
— In Stiletto Heels to Allah III, Gallery HudPromo, Odessa (Ukraine)
— In Stiletto Heels to Allah II, Ya Gallery, Kiev (Ukraine)
— In Stiletto Heels to Allah I, Visual Culture Research Center, Kiev (Ukraine)
— Couscous ou Hommage à nous- mêmes II, Show Off, Pont Alexandre III, Paris (France)
— Hommage à nous- mêmes, Voormalige Werkhuizen E.Devis N.V., Mechelen (Belgium)
— C’est Charmant VI, Voormalige Werkhuizen E.Devis N.V., Mechelen (Belgium)
— C’est Charmant IV, Arti et Amicitiae, Amsterdam (Netherlands)
— C’est Charmant V et Hommage à nous-mêmes, Kunstvlaai, in partnership with the Brakke Grond, Amsterdam (Netherlands)
— C’est Charmant III, Festival Version, Chicago (USA)
— 2009 — Stupidité contrôlée, Vienna International Apartment, Brussels (Belgium)
— C’est Charmant I & II, Le CentQuatre, Paris (France)
— Course de 8 km en chaussures rouges à talons 11cm entre la Tour Eiffel et le 104, Le CentQuatre, Paris (France)
— Dar-Koom restaurant, galerie M’atuvu, Brussels (Belgium)
— Marche de 30 km en chaussures rouges à talons 11cm entre deux lieux d’art: de Mechelen (Transit Gallery) à (Lokaal 01) (Belgium)
— On en veut du Merveilleux, Art Brussels 2009, Brussels (Belgium)
— Saut de haies en chaussures rouges à talon sur carrelage mosaïque, Artis. Den Bosch (Netherlands)
— Exploit Sportif en corde à sauté dans escarpins rouges, Nieuwe Dingen Gastatelier. Tilburg (Netherlands)
— The Prayer – Al Fatiha, Siteparasite, La RTT, Brussels (Belgium
— Reys VS Coran, Siteparasite, La RTT, Brussels (Belgium
— La Bonne à l’Enfant, Siteparasite, La RTT, Brussels (Belgium
— 2008 — Au ralenti en tutu rose, festival Quartier Excentrique. Minard Schouwburg, Ghent (Belgium)
— Course de 8 km en chaussures rouges à talons sur sol pavé, festival Quartier Excentrique. Minard Schouwburg, Ghent (Belgium)
— Combat de boxe contre chaussures rouges à talons, festival Quartier Excentrique. Minard Schouwburg, Ghent
— 2005 — Organizer of the festival of performances ‘Hip Hip Hip Oral’, Le Bras studio, Nantes (France) Guests of honor: Christelle Familiari and Laurent Moriceau
— Je vous aime, Le Bras studio, Nantes (France)
— 2004 — Particules privées N° 2, 3 et 4, Esplanade François Mitterrand, Quimper (France)
— Particules privées N° 1, Gallery of L’école supérieure des Beaux Arts de Cornouailles, Quimper (France)
— 2003 — Le supplice de Tantale, ESBAC Quimper (France)


MONOGRAPHS AND SOLO EXHIBITION CATALOGUES

— 2015 — Mehdi-Georges Lahlou, In Flanders Fields Museum, Ypres (BE), Édition la Muette (BE)
— 2014 — Paradis incertain, text by Abdelkader Damani, Centrale for contemporary art, Brussels (Belgium)
— 2012 — Walking to Lahloutopia, text by Christine Vuegen, Maison d’Arts Actuels des Chartreux, Brussels (Belgium)
— 2011 — Monographies d’artistes Art 10+1, texts by Colette Dubois, Pierre Giquel and Christine Vuegen, la Médiatine, Brussels (Belgium)
— Les Talons d’Allah, texts by Marie Moignard, Pierre Giquel and Émilie Bouvard, éditions Centre Sagamie, Québec (Canada)
— 2010 — Éditions postales, text by Pierre Giquel, 2010.

COLLECTIVE PUBLICATIONS AND EXHIBITION CATALOGUES (SELECTION)

— 2016
Portrait de l’artiste en alter, Frac Haute-Normandie , Sotteville-lès-Rouen (France)
Jardin d’Orient, Institut du Monde Arabe, Paris (France)
Le temps de l’audace et de l’engagement, De leur temps, Institut d’art contemporain, Villeurbanne (France)
— 2015 — Maroc contemporain, Institut du monde Arabe, Paris (France)
— 1914-2014. Cent ans de création au Maroc, MMVI Musée Mohammed VI, Rabat (Morocco)
— 2014 — DAK’ART 2014, 11th Dakar Biennale, Dakar (Senegal)
— 2013 — Personal structures, Palazzo Bembo, Venice (collateral event of the Biennale) (Italy)
— 2012 — Sint-Jan, Sint-Baafskathedraal Ghent, éditions Borgerhoff & Lamberigts, Ghent (Belgium)
— Le corps découvert, Institut du Monde Arabe, Paris (France)
— Anarchisations, Afiac (+ si affinité), Fiac (France)
— Glissement de terrain, Musée Ianchelevichi, La Louvière (Belgium)
— 2011 — Art Brussels 2011, catalogue, 2011, Brussels (Belgium)
— 2010 — [Don’t] Mind the Body, text by Eva Steynen, Antwerp (Belgium)
— Art Brussels 2010, catalogue, 2010, Brussels (Belgium)
— Masters AKV St. Joost, Breda’s Museum, Breda (Netherlands)
— Confrontaties, de grote vissen eten de kleine, Mechelen (Belgium)
— Ten months of guest keeping, MFA AKV/Sint Joost @ Gastatelier Leo XIII, Tilburg (Netherlands)
— 2009 — Jeune Création 2009, le Centquatre, Paris (France)


WRITTEN PRESS (SELECTION)

— 2015 — La langue des signes, Têtu, 03/2015 (France)
— Portfolio Mehdi-Georges Lahlou, ESSE N° 83 (Canada)
— Art Brussels 2015, Beaux-Arts magazine, April 2015 (France)
— 2014 — Le Maroc Contemporain, Beaux-Arts magazine, October 2014 (France)
— Diptyk n°24, October-November 2014 (Morocco)
— Diptyk n°24, June-September 2014 (Morocco)
— Le corps découvert, Connaissance des Arts (special edition) (France)
— 2013 — Diptyk n°17, February-March 2013 (Morocco)
— 2012 — <H>ART 98, text by Elke Couchez, p.10 and p.11 (Belgium)
— Sint-Jan, ISEL, text by Kaja Verbeke, ISEL 43, p.67 (Belgium)
— Le corps découvert, Connaissance des Arts (special edition) (France)
— Une cathédrale pour l’art contemporain, La Libre, 12/06/2012, p.48 (Belgium)
— Arabische kunst: sluier, boerka, expliciet naakt, De Morgen, 03/04/2012, m.9 (Belgium)
— Le corps voilé dévoilé, Connaissance des Arts 704, 05/2012, p.89 (France)
— Le corps découvert, Art absolument (special edition), 03/2012, p.18 (France)
— Diptyk n°14, February 2012 – April 2012 (Morocco)
— 2011 — Diptyk n°13, p.106, December 2011 – January 2012 (Morocco)
— Diptyk n°12, p.96, October – November 2011 (Morocco)
— Art Même 53, text by Barbara Roland (Belgium)
— Pref Mag, portfolio + interview by Juan Dario Gomez, 2011 (France)
— <H>ART 82, p.16 (Belgium)
— Revue Zone Occupée n°2, text by Alayn Ouellet, Québec (Canada)
— Collect AAA (French text by Christine Vuegen), May 2011- p.017 (Belgium)
— Collect AAA (Dutch text by Christine Vuegen), May 2011, p.015 (Belgium)
— 2010 — Revue Laura 9, interview by Frédérique Herbin (France)
— Des satellites pour la FIAC, text by Roxana Azimi, le journal des Arts, n°334 (France)
— FIAC 2010, un très bon cru, text by Roxana Azimi, Le journal des Arts, n°332 (France)
— Dialogues intimes et publics, <H>ART, 21/01/2010, p.11. (Belgium)
— 2009 — De kracht van stiletto’s, interview with Yamila Idrissi, Brussel Deze Week 1207, p.15 (Belgium)
— Le Soir, 25/09/2009, L’actu, p.10 (Belgium)
— Cocktail ou autoportrait en société, Brussel Deze Week, n°1199, p.0 (Belgium)

© Galerie Transit 2022 – Webdesign Webit
Privacy | Cookiebeleid