Karel Breugelmans: WHERE NO MAN HAS GONE BEFORE | Waar geen mens ooit was

23
feb 2025
23
mrt 2025

Opening zondag 23 februari, 14 -18 uur,
receptie Corsendonk bier

Exhibition with recent and older work & presentation of new book | Tentoonstelling van recent naast ouder werk en voorstelling nieuw boek: Karel Breugelmans 2015 – 2025

Geometrisch ogende constructies zweven in de blauwgrijze leegte van een schildersdoek. Hun cederhouten of spiegelende, sculpturale tegenhangers hangen vrij in een boom, aan het plafond, of staan op een sokkel en reiken naar de lucht. Het zeer consistente oeuvre van Karel Breugelmans, al decennialang wars van zowat elke trend en zelfs stroming, refereert naar architectuur, maar ís het niet. Wel is het een exploratie van ruimte, in alle betekenissen van het woord. 

Tamara Beheydt, 2024

Fourth Dimension 4, 2024, gouache, 42 x 42 cm

In drawings, paintings and objects, Breugelmans is not concerned with one single big idea, but with the parallel existence of atmospheres, a parallelism and simultaneity of ideas which possibly consider the ‘mixed city’ as the most obvious solution.
In tekeningen, schilderijen en sculpturen heeft Breugelmans het niet over een enkel groot idee, maar over een naast elkaar bestaan van atmosferen, een parallelliteit en gelijktijdigheid van idealen die mogelijkerwijze de ‘vermengde stad’ als het meest voor de hand liggend beschouwen.

Christophe Tannert, 2014

Studie 2, 2015, ink and tempera on architects paper, 42 x 42 cm

Nieuwe publicatie | new book, tekst | text Tamara Beheydt:
CONSTRUCTIES 2015-2025
‘WAAR GEEN MENS OOIT WAS’, RUIMTE, UTOPIE EN HET MENSELIJKE  IN HET WERK VAN KAREL BREUGELMANS 

‘WHERE NO MAN HAS GONE BEFORE’, SPACE, UTOPIA AND HUMANITY IN THE WORK OF KAREL BREUGELMANS 
Tamara Beheydt

Fragmenten | fragments :

Geometrisch ogende constructies zweven in de blauwgrijze leegte van een schildersdoek. Hun cederhouten of spiegelende, sculpturale tegenhangers hangen vrij in een boom, aan het plafond, of staan op een sokkel en reiken naar de lucht. Het zeer consistente oeuvre van Karel Breugelmans, al decennialang wars van zowat elke trend en zelfs stroming, refereert naar architectuur, maar ís het niet. Wel is het een exploratie van ruimte, in alle betekenissen van het woord.

Zijn constructies kunnen ook een verbeelding zijn van geestelijke materie en het menselijke (persoonlijke en collectieve) bewustzijn als een fysieke plaats. Hij verwijst ook niet voor niets naar grijze cellen wanneer hij het kleurenpalet van zijn schilderijen bespreekt. De grijze materie is een deel van het centrale zenuwstelsel dat de hersenschors vormt, waar informatie uit andere delen van het lichaam via zenuwbanen ontvangen en verwerkt wordt.  Het is als het ware de ruimte waar zintuiglijke kennis ontstaat.

Doorheen de jaren kregen Breugelmans’ werken steeds minder elementen uit bestaande architecturale ruimtes en steeds meer mentale ruimte. Zijn recentste werk gaat meer dan ooit over een potentiële ruimte, de denkbare mogelijkheden van constructies in een universum dat we als mens nog volop verkennen.

Hoewel er in de verste verte geen levende figuur te bekennen valt, is zijn werk inherent humanistisch. Het gaat over welke ruimte de mensheid voor zichzelf inneemt, verovert, vernielt en (herop)bouwt; hier, nu, op deze planeet, in de eigen geest, of ooit ver weg, in ‘de ruimte’.

© Galerie Transit 2025 – Webdesign Webit
Privacy | Cookiebeleid